راهنماي ساخت پرسشنامه

مقدمه

در پژوهش­هايي كه از پرسشنامه استفاده مي­­شود، اعضاي نمونه يا جامعه با پُر كردن پرسشنامه و بازگرداندن آن به پژوهشگر در مصاحبه ­اي كه خود اجراي آن را به عهده داشته­ اند، شركت مي­كنند. به همين دليل سؤالها و راهنمايي هاي مربوط به آن بايد به اندازۀ كافي روشن و قابل فهم باشند تا پاسخگو بتواند نقش مصاحبه كننده را نيز اجرا كند. از آنجا كه پرسشنامه جنبۀ خوداجرايي دارد، بايد به شيوه­اي نوشته يا بيان شده باشد كه بتواند افراد موردنظر را به مشاركت ترغيب كند. به عبارت ديگر، دستورالعمل­ها، سؤال­ها و راهنمايي­هاي آن بايد به گونه­اي طرح شوند كه افراد موردنظر را به ادامه همكاري و برگرداندن پرسشنامه علاقه­ مند كنند. اهميت اين امر به خاطر عدم حضور مصاحبه­گر واقعي براي توضيح بيشتر و تشويق پاسخ­دهنده است.

براي جمع آوري اطلاعات پژوهش از طريق پرسشنامه دو حالت وجود دارد:

  1. استفاده از پرسشنامه هاي استانداردي كه توسط ديگران ساخته شده و استانداردسازي شده اند، به عبارت ديگر در جوامع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و هنجاريابي شده اند، اگر در مورد موضوعي كه شما مي خواهيد پژوهش انجام دهيد، پرسشنامه اي استاندارد وجود داشته باشد، شما مي توانيد آن را تهيه كرده و جمع اوري داده اي خود را شروع كنيد.
  2. بعضي مواقع پيش مي آيد كه در زمينه و موضوعي كه ما ميخواهيم پژوهش انجام دهيم، پرسشنامه استاندارد وجود ندارد، كه در اين حالت ما بايستي پرسشنامه اي را خودمان طرحي كنيم، كه به اين پرسشنامه، پرسشنامه محقق ساخته اطلاق مي شود. براي طراحي و ساخت پرسشنامه بايستي از بعضي اصول مربوط به اين امر مطلع باشيم، به همين منظور ما در اين بخش اطلاعاتي را براي شما دوستان فراهم كرده ايم كه اميدواريم مفيدبوده و مثمر ثمر واقع شود.

مراحل طراحي و ساخت پرسشنامه

  • تعيين هدف

اولين قدم در اجراي زمينه يابي پرسشنامه اي، تهيه فهرستي از هدف هايي است كه پژوهشگر قصد دارد به كمك پرسشنامه به آنها برسد. تهيه و تنظيم پرسشنامه قبل از داشتن درك روشني از آنچه كه بايد حاصل شود، تقريباً ناممكن است. تا زماني كه به شكل دقيق روشن نكنيم كه به چه نوع اطلاعاتي نياز داريم، با اين اطلاعات چه كارهايي مي توانيم انجام دهيم و چگونه هر سؤالي در پرسشنامه در رسيدن به اين هدف به ما كمك مي كند، قادر به تهيۀ يك پرسشنامه مناسب براي سؤال تحقيقي خود نخواهيم بود.

در تهيۀ پرسشنامه لازم است كه روشهاي تجزيه و تحليل اطلاعاتي كه از اجراي پرسشنامه جمع آوري مي شوند، مورد توجه قرار گيرند.

  • بيان مسئله

هدف زمينه يابي پرسشنامه اي، توصيف رفتار، طرز فكر، احساس ويژه يا آزمون رابطه بين دو يا چند متغير است. پژوهشگر ممكن است به توصيف يك موضوع علاقه مند باشد. يا ممكن است به آزمون رابطه بين دو يا چند متغير علاقه مند باشد.

پژوهشگر بايد مسئله خود را به طور روشن و واضح طرح كند تا بتواند سوالاتي متناسب با مسئله خود، تدوين كند.

  • تعيين جامعه و انتخاب نمونه

تعيين جامعه در بيشتر موارد بر نكاتي همچون اهميت موضوع، قابليت تعميم­پذيري، علاقۀ پژوهشگر و موجود بودن منابع، مبتني است. جامعۀ مورد نظر ممكن است شهرك، شهر، استان، كشور، منطقۀ آموزشي، واحد نظامي يا زيرگروهي از واحدهاي ذكر شده نظير گروه­هاي قومي، مذهبي، سِني و شغلي باشد. همچنين بايد به انتخاب نمونه اي از جامعه كه معرف و نماينده واقعي آن باشد اقدام شود. در واقع بايستي جامعه پژوهش به دقت مشخص شده باشد تا بتوان سوالات متناسب با آن جامعه را طراحي و تدوين كرد.

  • تنظيم پرسشنامه

بيشتر پرسشنامه ها حاوي مطالبي هستند كه به منظور اندازه­گيري متغيرهاي وابسته و مستقل و ويژگي­هاي مورد نياز، تهيه و تدوين مي­شوند. دستورالعمل­هايي وجود دارد كه رعايت آنها در تنظيم پرسشنامه الزامي است. اين دستورالعمل­ها عبارتند از:

۱)  سؤال­هاي پرسشنامه بايد ساده، روشن و دقيق باشد. اين سؤال­ها نبايد به دشواري سؤالات مصاحبه باشند زيرا هنگام پاسخگويي به آنهاكسي جهت تعريف و توضيح حضور ندارد.

۲)  سؤال­هاي پرسشنامه را به صورت پاسخ بسته بنويسيد و بهتر است تعداد سؤال­هاي پاسخ باز به حداقل ممكن برسد. امكان دارد پاسخ­هايي كه به سؤال­هاي باز داده مي­شوند، ناتمام و بي­ربط باشند. ناخوانايي و غلط­هاي املايي نيز بر مشكلات طبقه­بندي و تفسير پاسخ­هاي باز مي­افزايند.

۳)  به صورت اضافي و به خاطر جلوگيري از اشتباه، از سؤال­هاي گزيده استفاده كنيد. سؤال­هاي گزيده به پرسش­هايي گفته مي­شوند كه گروه معيني از پاسخ­دهندگان به آنها پاسخ مي­دهند. براي مثال با مطرح كردن سؤالي دربارۀ وضعيت تأهل در پرسشنامه مي­توان پاسخ­دهندگان متأهل را شناسايي كرد و سپس پرسش­هاي مربوط به فرزند يا فرزندان و همسر را براي آنها مطرح كرد. هر سؤال گزيده به راهنمايي خاص خود نياز دارد.

۴)  سؤال­هاي مربوط به گذشته را در يك محدودۀ زماني مشخص مطرح كنيد. در صورتي كه قصد داريد دربارۀ رفتار گذشته افراد، اطلاعاتي كسب كنيد، زمان مورد نظر را مشخص كنيد. براي مثال اين سؤال كه «چند بار مرتكب تخلفات راهنمايي و رانندگي شده­ايد؟» بسيار مبهم است. عدم وجود محدودۀ زماني مشخص در چنين سؤالاتي موجب مي­شود كه افراد، پاسخ­هاي خود را به زمان­هاي متفاوتي نسبت دهند. لذا اطلاعات به دست آمده در بهترين حالت فاقد انسجام و در بدترين شرايط به قدري مبهم­اند كه نمي­توان بر اساس آنها دست به تحليل زد. محدوده­هاي زماني كه در چنين سؤالاتي به كار مي­روند، عبارتند از: «در پنج سال گذشته»، «در سال گذشته»، «در ماه گذشته»، و يا اينكه اساساً سؤال كرد «چه موقع؟».براي اندازه­گيري تعداد دفعاتي كه رفتار اتفاق افتاده است، اغلب محدودۀ زماني كوتاه مناسب­تر است، زيرا پاسخ­دهندگان نمي­توانند وقوع رفتارهاي خود را در زمان­هاي طولاني به ياد آورند. از طرف ديگر، رفتارهايي كه وقوع آنها مستمر نيست، به طور كلي محدودۀ زماني طولاني­تري دارند. به اين ترتيب، پرسش در مورد تعدا دفعات مطالعۀ دانشجويان براي آمادگي شركت در امتحان در محدودۀ زماني كوتاه­تري قرار مي­گيرد. در عوض، پرسش دربارۀ عدم موفقيت در امتحان –چنانچه صورت گرفته باشد- بايد در طول زمان بلندتري مطرح شود.

۵)  براي سؤال­هاي حساس، چارچوب مناسبي فراهم سازيد.گاهي اوقات پرسش­هايي مطرح مي­شوند كه ممكن است مغاير عقيده، باور، نگرش يا مكاتب فكري پاسخ­دهنده باشند. طرح اين­گونه سؤال­ها، بدون مقدمه و توضيح مناسب، مي­تواند مخالفت پاسخ­دهندگان را برانگيزد. در چنين شرايطي پژوهشگر بايد مسائل و مشكلات احتمالي را پيش­بيني كند و به حل آنها بپردازد.

۶)  تعدادي از سؤال­هاي پرسشنامه را به ويژگي­هاي جمعيتي و فردي اختصاص دهيد. اين نوع سؤالها كه بر مشخصات فردي تأكيد دارند، در غالب پرسشنامه­ها مطرح مي­شوند. اين پرسش­ها از مواردي به اين شرح تشكيل شده­اند: جنس، سن، وضعيت ازدواج، قوم و نژاد، تحصيلات، شغل، درآمد و گاهي اوقات مذهب، نوع مالكيت محل مسكوني، تركيب خانوادگي. پيشنهاد مي­شود كه علاوه بر سؤال­هايي دربارۀ ويژگي­هاي عمومي، چارچوب استانداردي نيز به كار رود تا بتوان به دقت بين نتايج پژوهش به مقايسه دست زد. البته بايد توجه داشت كه اين امر هميشه امكان­پذير نيست، زيرا برخي از پژوهشگران به اطلاعات مفصل­تري دربارۀ نكات جمعيتي نياز دارند و به اطلاعاتي كه به چارچوبي استاندارد محدود شده­اند، قناعت نمي­كنند.

 ۷)  سؤال­هاي پرسشنامه بايد يكي از جنبه­هاي هدف يا فرضيۀ صورت­بندي شده را اندازه­گيري كند. ممكن است تا كنون پرسشنامه­هاي زيادي را ملاحظه كرده باشيد كه با شتاب و عجله تهيه و تنظيم شده­اند و از نظر اندازه­گيري هيچ­گونه هدفي را دنبال نمي­كنند. اين­گونه پرسشنامه­ها نه تنها موجب كسب اطلاعات مورد نياز نمي­شوند، بلكه ممكن است در پاسخ­دهنده نگرشي منفي در مورد پرسشنامه به وجود آورند. به منظور تهيه و تنظيم پرسشنامه­اي مفيد و مناسب، بايد هر يك از سؤال­هاي پرسشنامه، هدفي را اندازه­گيري كند. به عبارت ديگر، سؤال­ها بايد به شيوه­اي تهيه و تنظيم شوند كه به كمك آنها بتوان اطلاعات لازم را براي پاسخ دادن به سؤال­هاي تحقيقي يا آزمون فرضيه­هاي صورت­بندي شده، جمع­آوري كرد.

۸)  سؤال­هاي پرسشنامه را با توجه به موضوع پژوهش و خصوصيات جامعه­اي كه پرسشنامه در آن اجرا مي­شود، تعيين كنيد. نظم و ترتيبي كه سؤال­هاي پرسشنامه بر اساس آن طرح مي­شود متفاوت است، ولي در اينكه جاي هر سؤال كجا بايد باشد، اتفاق نظري وجود ندارد. بعضي ترجيح مي­دهند كه نكات مربوط به ويژگي­هاي فردي و خانوادگي در آغاز پرسشنامه قرار گيرند و سؤال­هاي حساس در آخر آن آورده شوند. در حالي كه برخي ديگر عكس اين عمل را ترجيح مي­دهند. در واقع اين پژوهشگر است كه بايد با توجه به بينشي كه در مورد موضوع و جامعۀ پژوهشي خود دارد، جاي هر سؤال يا نظم و ترتيب سؤال­ها را تعيين كند. چنانچه موضوع اهميت قابل توجهي داشته باشد و از حساسيت ويژه­اي برخوردار باشد، بهترين شيوه اين است كه پرسش­هاي مربوط به موضوع اصلي را در ابتدا بياوريم تا بالاترين نسبت پاسخ­دهي را به دست آوريم. چنانچه موضوع از حساسيت خاصي برخوردار نباشد، بهتر است پرسشنامه را با سؤال­هاي مربوط به ويژگي­هاي فردي، خانوادگي و اقتصادي آغاز كنيم تا با جلب توجه پاسخ­دهنده به آنها بهتر بتوانيم در پايان به پرسش­هاي حساس­تر بپردازيم.

۹)  صفحۀ اول پرسشنامه را به نحوۀ پاسخ­گويي به سؤال­ها اختصاص دهيد. در اين صفحه ذكر كنيد كه پرسشنامۀ مورد بحث چند قسمت را دربرمي­گيرد و خصوصيات هر قسمت را شرح دهيد. از پاسخ­دهندگان بخواهيد كه پاسخ مناسب را با چه نوع علامتي مشخص كنند: كشيدن علامت يا دايره، پر كردن مربع مربوطه و…

 

  • بررسي مقدماتي پرسشنامه

لازم است پيش­نويس پرسشنامه را قبل از اينكه به صورت نهايي تهيه و تنظيم شود، چندين بار و از
ديدگاه­هاي مختلف بررسي شود. ديلمن (۱۹۷۸) پيشنهاد مي­كند كه پرسشنامه را قبل از اجرا، به صورت آزمايشي براي سه گروه به شرح زير اجرا كنيد:

الف) گروهي از افراد جامعه­اي كه قصد داريد يافته­هاي پژوهش را به آنها تعميم دهيد يا به توصيف و تفسير آنها بپردازيد.

ب) صاحب­نظران و متخصصاني كه در تهيه و تنظيم پرسشنامه تبحر و تجربه دارند.

ج) كساني كه نتايج بررسي به وسيلۀ آنان مورد استفاده قرار مي­گيرد، مانند نهادهاي اجرايي و مديران سازمان­ها. از اين عده درخواست كنيد كه اهميت كاربردي اطلاعات جمع­آوري شده به وسيلۀ پرسشنامۀ مورد بحث را تعيين كنند.

با توجه به اطلاعات كسب شده از گروه­هاي فوق، پرسش­هاي نارسا و توضيحات گمراه­كننده را تشخيص دهيد و در صورت لزوم به حذف يا اضافه كردن سؤال­ها، جابه­جايي قسمت­ها و اجزاي پرسشنامه، اقدام كنيد. براي اجراي اين كار پيشنهاد مي­شود كه ابتدا درصد پاسخ را براي هر سؤال محاسبه كنيد. چنانچه درصد جواب­هاي به دست آمده كمتر از ۷۵ درصدِ اندازۀ نمونه باشد، احتمال دارد كه پرسشنامه به تغييرات زيادي احتياج داشته باشد. مرحلۀ بعد، مطالعۀ اظهارنظرهاي اعضاي نمونه دربارۀ پرسشنامه است. اين نظرها غالباً پيشنهادها و اطلاعات ويژه­اي را دربارۀ چگونگي بهبود پرسشنامه مطرح مي­كنند. پس از اين مرحله، پاسخ­ها يك به يك بررسي مي­شوند. چنانچه اكثر اعضاي نمونه سؤالي را پاسخ نداده يا به صورتي پاسخ داده باشند كه انتظار آن را نداشته­ايد، امكان دارد پاسخ دهندگان آن را بد تفسير كرده باشند.

پس از اين مرحله، نسبت پاسخ­دهي به پرسش­ها تعيين مي­شود و اين ميزان با كل پاسخ­دهندگان مقايسه
مي­شود. افرادي كه به دلايل گوناگون از مشاركت در تحقيق خودداري كرده­اند از نمونه حذف مي­شوند تا نمونۀ مورد نظر تصحيح شود. ديلمن با مطالعه ۴۸ زمينه­يابي، حداكثر پاسخ­دهي را ۹۵%، حداقل را ۵۰% و ميانگين را ۷۴% اعلام كرده است. سرانجام با كُدگذاري سؤال­هاي پرسشنامه، اطلاعات لازم براي تجزيه و تحليل كامپيوتري فراهم مي­شود.

  • طرح پرسشنامه

پرسشنامه و نامۀ پيوست آن، منبع اصلي اطلاعاتي است كه پاسخ­دهندگان به آن مراجعه مي­كنند و سرانجام تصميم مي­گيرند كه به سؤال­هاي آن پاسخ دهند يا خير. توصيه­هاي زير كه بر اساس تجربه و تحقيق به دست آمده­اند، در تهيه و تنظيم پرسشنامه به شما كمك مي­كنند.

  1. پرسشنامه را جذاب كنيد، براي رسيدن به اين هدف پرسشنامه را چاپ كنيد.
  2. صفحه­هاي پرسشنامه را شماره­بندي كنيد.
  3. سؤال­هاي پرسشنامه را تا حد امكان به شكل ساده تهيه كنيد، به نحوي كه پاسخ­گويي به آنها آسان شود.
  4. در ابتدا و انتهاي پرسشنامه نام، نام­خانوادگي و آدرسي را كه پرسشنامه پس از اتمام بايد به انجا فرستاده شود ذكر كنيد.
  5. نحوۀ پاسخ­گويي به سؤال­ها را خيلي ساده و با حروف دُرشت ذكر كنيد.
  6. درابتداي هر نوع سؤال، يك مثال مطرح كنيد و نحوۀ پاسخ­گويي به ان را مشخص كنيد.
  7. سؤال­هاي پرسشنامه را بر اساس نظمي منطقي (موضوعي، توالي زماني، شكل سؤال­ها) مرتب كنيد.
  8. در ابتداي پرسشنامه سؤال­هايي را مطرح كنيد كه جالب هستند و در عين حال مخاطراتي براي
    پاسخ­دهنده به همراه ندارند.
  9. در پرسشنامه­هايي كه خيلي طولاني هستند، سؤال­هاي مهم را در آخر پرسشنامه قرار ندهيد.
  10. از به كار بردن كلمه­هايي كه پاسخ­دهندگان نسبت به آنها حساس هستند، خودداري كنيد. به عنوان مثال از كلمه­هايي كه پاسخ­دهنده با مشاهده آنها احساس شرمندگي مي­كند، (مثل پرسشنامه مخصوص معتادان، بزهكاران، زندانيان يا دانش­آموزان متقلب) استفاده نكنيد.
  11. در هر سؤال، اطلاعات را به صورت كامل بيان كنيد، به نحوي كه سؤال براي پاسخ­دهنده معنادار باشد. درجۀ پاسخ­گويي به سؤال­هايي كه جالب و به اندازۀ كافي روشن باشد، زيادتر است.
  12. طول پرسشنامه بر دقت پاسخ­گويي تأثير دارد. بنابراين در صورت امكان پرسشنامه را مختصر كنيد. به عبارت ديگر در پرسشنامه­ها فقط سؤال­هايي را مطرح كنيد كه در جهت رسيدن به هدف­هاي پژوهش هستند.

  منبع: ايران مشاور http://www.iran-moshaver.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.